Yuran UniKL Mahal


Semalam saya buat satu posting di tiktok mengenai UniKL vs Mara. Dalam komen² yang diterima, ada satu komen berbunyi lebihkurang begini:
 
Masuk UniKL, pinjam Mara tapi sampai 100k, disertai dengan gelak ketawa
Jadi hari ini rasa nak menjawab komen ini, sebab kerap kami berjumpa soalan atau komen seperti ini bila turun padang. Jadi, awas ya. Posting ini agak panjang dan perlu dibaca dengan teliti.
 
1. Yuran UniKL
 
Tak dinafikan yuran UniKL memang mahal, walaupun tak semahal yuran di Taylor's, Nottingham, Lim Kok Wing dan lain² IPTS yang mencecah 5 angka. Secara purata, yuran program sarjana muda di UniKL adalah sebanyak rm7,500.00 per semester.
 
2. Pinjaman pelajaran MARA
 
Ramai yang tahu, MARA menyediakan pinjaman pelajaran boleh ubah kepada pelajar² di UniKL, IPMA dan IPTA/IPTS (bukan semua kursus) terpilih. Pinjaman ini dipanggil pinjaman boleh ubah kerana jumlah pembayaran akan berubah mengikut status nilai CGPA pelajar selepas tamat belajar. Atau bertukar menjadi biasiswa sekiranya pelajar berkhidmat dengan Mara atau mana² agensi dibawah Mara.
Kadar pembayaran adalah serendah 10% sehingga 20% mengikut nilai CGPA. Pembayaran balik sebanyak 50% sekiranya tidak menamatkan pengajian pada tempoh ditetapkan dan 100% sekiranya gagal atau berhenti belajar (tetapi bayar setakat jumlah yang diambil saja). Dah menariknya, tiada sebarang interest atau ujrah dikenakan untuk pinjaman Mara.
 
3. Elaun sara hidup (ESH)
 
Sekiranya ibu bapa pelajar berpendapatan bulanan di bawah rm12k, pelajar layak mendapat pinjaman yuran pengajian dan ESH sebanyak rm800 sebulan (program bachelor) atau rm730 sebulan (diploma). Jika pendapatan melebihi rm12k sebulan, masih boleh diambilkira pendapatan bercukai tahun dibawah rm150k.
Untuk pelajar yang ibu bapa berpendapatan melebihi rm12k sehingga rm20k atau pendapatan bercukai melebihi rm150k hingga rm250k, mereka layak menerima pinjaman yuran pengajian saja tanpa ESH.
 
4. Manfaat lain
 
Mara juga memberi elaun buku/perkakasan sebanyak rm600 setahun. Elaun kertas projek rm150 (sekali sepanjang pengajian) dan tambang kapalterbang 2 hala untuk pelajar dari Sabah dan Sarawak mengikut jumlah yang dituntut.
 
5. Kiraan Pinjaman Pendidikan
 
Ok sekarang kita buat sedikit kiraan berdasarkan info diatas untuk pelajar program bachelor selama 4 tahun di UniKL yang menerima pinjaman penuh (yuran dan ESH) dan merupakan pelajar dari Semenanjung dan belajar di Semenanjung juga.
 
Yuran pengajian = rm7,500 * 8 semester (rm60,000)
ESH. = rm800 * 48 bulan (rm38,400)
Elaun buku = rm600 * 4 tahun (rm2400)
Elaun kertas projek = rm150
JUMLAH = rm100,950
 
Banyak kan hutang untuk dapatkan segulung ijazah?
 
Kita lihat pula jumlah bayaran balik kepada Mara.
Bayaran balik kita rujuk semula item 2.
 
CGPA 3.50 - 4.00 (10%) = rm10,095.00
CGPA 3.00 - 3.49 (15%) = rm15,142.50
CGPA ❤.00 (20%) = rm20,190.00
 
6. Penutup
 
Ibu ayah, anak² sekalian nampakkan pengiraan dan jumlah bayaran semula yang Mara minta? Jumlah yang perlu dibayar kurang dari ESH yang pelajar terima sepanjang pengajian di UniKL.
Jadi pengajian bukan setakat ditaja yuran, malahan hampir 1/3 ESH ditanggung oleh MARA.
Diharapkan tulisan ini dapat membantu memberi pencerahan mengenai isu yuran mahal dan pinjaman yang tinggi oleh pelajar² di UniKL.
 
Nota 1:
Yuran pengajian semester pertama juga tidak perlu dibayar sewaktu pendaftaran oleh pelajar yang layak memohon pinjaman Mara. Ia akan dibayar terus oleh Mara ke kampus. ESH akan dikreditkan setiap bulan ke akaun bank pelajar. Yuran asrama dijelaskan sendiri oleh pelajar atau ibu bapa secara bulanan atau sekaligus pada setiap semester.
 
Nota 2:
Dengan adanya ESH, insyaAllah menu nasi putih, telur dadar berkicap insyaAllah tak akan menjadi makanan ruji para pelajar untuk setiap hari disepanjang pengajian mereka.
 
Nota 3:
Untuk keluarga berpendapatan dibawah rm6,000 sebulan, Mara masih bantu lagi dengan berikan pinjaman pendahuluan yang dipanggil e-pendahuluan. Details ada di post saya yang lain. e-pendahuluan ini cuma diberi kepada pelajar - pelajar yang akan mendaftar di UniKL dan IPMA sahaja.
 
Silakan share sekiranya bermanfaat
 
Fara Hamidi
Bioprocess Engineering Technology
UniKL MICET

Post a Comment

0 Comments